Er is weer even reden om te lachten voor Gerrit Zalm. De negatieve publiciteit ronde de bank, hebben geen invloed gehad op de cijfers van de bank over het eerste kwartaal van 2015.

De nettowinst over het eerste kwartaal kwam uit op 543 miljoen euro, tegen 311 miljoen een jaar eerder. De bank boekte daarmee het hoogste kwartaalresultaat van de afgelopen vier jaar.

Belangrijkste oorzaak van de forse winstgroei was dat de bank veel minder geld opzij hoefde te zetten voor slechte leningen, met name ten aanzien van Nederlandse hypotheken vanwege de stijgende huizenprijs.

Maar ook het aantal bedrijven dat terecht kwam bij de afdeling bijzonder beheer was veel lager dan voorgaande jaren. De bank ziet ook het aantal aanvragen van kredieten door kleine bedrijven voor het eerst sinds twee jaar toenemen.

In totaal werd de reservering voor slechte leningen met 30 procent omlaag gebracht.

Operationeel gezien ging het ook goed met de bank. De inkomsten stegen met 9 procent en het bedrijfsresultaat klom dankzij kostenreducties met 13 procent tot 949 miljoen euro.

De verhouding tussen de kosten en de inkomsten is ook gunstiger dan vorig jaar: kosten maakten 56 procent  van de inkomsten uit in het eerste kwartaal van dit jaar, tegen 58 procent in de eerste drie maanden van 2014.

Wel verwacht ABN Amro nog extra kosten van 250 miljoen euro, vanwege reorganisatielasten in de tweede helft van het jaar. Reken je die evenredig over de kwartalen van 2015 mee, dan komt de verhouding tussen kosten en baten uit op 59 procent, aldus de bank.

Zakenbank

De zakelijke tak van ABN bracht afgelopen kwartaal zowel optiekketen GrandVision als frisdrankproducent Refresco naar de beurs in Amsterdam. Verder zag de bank minder zakelijke klanten instromen in de afdeling bijzonder beheer, de 'ziekenboeg' van de bank.

ABN had wel te maken met hogere operationele lasten. Deze stegen met 7 procent. Dit had te maken met de verder gedaalde rente in Nederland, waardoor de pensioenlasten zijn toegenomen.

De staatsbank kwam onlangs veel negatief in de publiciteit, vanwege ophef over de salarisverhogingen voor de top van de bank. Die werden later weer teruggedraaid. Topman Gerrit Zalm zegt hierover in het kwartaalbericht: ,,We begrijpen dat er tijd nodig zal zijn om het vertrouwen in ABN AMRO te herstellen en zullen hier hard aan werken, door iedere dag weer het klantbelang centraal te stellen.''

Z24 / ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl